Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi wróciły do Giżycka [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Polskie Linie Kolejowe

Podziel się ze znajomymi:

W dniu 18 czerwca pociągi pasażerskie wróciły na trasę Ełk – Giżycko. Docelowo przejazd pociągiem z Ełku do Korsz przez Giżycko i Kętrzyn będzie trwał 50 minut mniej niż przed modernizacją trasy, czyli ok. dwukrotnie krócej. W ramach inwestycji o wartości netto niemal 650 mln zł trwa także elektryfikacja trasy.

Wczorajszy dzień przyniósł na linii kolejowej nr 38 pomiędzy Ełkiem a Giżyckiem długo oczekiwany powrót pociągów pasażerskich. Pasażerowie będą mogli korzystać z 3 par pociągów regionalnych oraz jednej pary pociągów dalekobieżnych w postaci grupy wagonów pociągu IC Hańcza. W przypadku relacji Ełk – Korsze zamiast 5 par pociągów kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, z myślą o komforcie podróżnych przebudowano perony na 3 stacjach (Giżycko, Wydminy i Stare Juchy) oraz 2 przystankach osobowych (Woszczele, Siedliska – w tych lokalizacjach prace na peronach będą jeszcze kontynuowane). Na całym, 49-kilometrowym fragmencie wymieniono tor oraz przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty i przepusty).

Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowe urządzenia SRK. Bezpieczniej będzie również na skrzyżowaniach dróg i torów dzięki modernizacji 26 przejazdów kolejowo-drogowych wraz z przejściami dla pieszych, a także budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach. W Giżycku piesi mogą ponadto bezpieczniej dotrzeć na miejską plażę dzięki wybudowaniu tunelowi w rejonie ulicy Unii Europejskiej.

Choć zrealizowano już z wynikiem pozytywnym odbiory eksploatacyjne, prace na linii kolejowej nr 38 będą kontynuowane. Chodzi tu o prace na peronach i na przejazdach kolejowo-drogowych, które jednak nie będą miały wpływu na kursowanie pociągów i korzystanie z infrastruktury przez podróżnych.

Docelowo dwukrotnie szybciej

Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń i dopuszczeniu sieci trakcyjnej do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego pociągi na trasie Ełk – Giżycko – Kętrzyn – Korsze pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją – 160 km/h zamiast 80 km/h, co zapewni skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, do mniej niż 2 godzin. Pociągi towarowe pojadą natomiast nawet 120 km/h. Elektryfikacja zapewni nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale zmniejszenie oddziaływania na środowisko i poprawę przepustowości trasy. 

Wartość netto inwestycji w przypadku odcinka Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, COALVI oraz China Civil Engineering Construction Corporation. Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość udzielonego dofinansowania wynosi 499 mln zł.

Zaawansowane prace między Giżyckiem a Korszami

Na szlaku Giżycko – Korsze, po wzmocnieniu podłoża na całym odcinku, trwa zabudowa nowego toru. W celu przyspieszenia robót wykonawca prowadzi działania związane z budową toru zarówno od strony Korsz, jak i Giżycka. Na modernizowanych stacjach i przystankach gotowe są konstrukcje peronów. Trwają prace na obiektach inżynieryjnych. Wkrótce dla ruchu udostępniony zostanie wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa na styku drogi i linii kolejowej.

Zakończenie wszystkich prac na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest w połowie przyszłego roku, natomiast udostępnienie tego odcinka dla przewoźników może nastąpić już w marcu, a może nawet jeszcze w bieżącym roku w grudniu. Terminy te dotyczą jednak udostępnienia odcinka do ruchu dla trakcji spalinowej. Pokonanie całego ciągu z Ełku do Korsz będzie możliwe po uzyskaniu dopuszczenia sieci trakcyjnej do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Wartość netto prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Infrastruktura

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Są oferty w przetargu na modernizację peronów w Szczecinku

Infrastruktura

Elektryfikacja odcinka Zgorzelec – Görlitz ruszy w tym roku

Infrastruktura

Modernizacja trasy Berlin – Szczecin do końca 2029 roku?

Infrastruktura

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Infrastruktura

Zobacz również:

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Infrastruktura

Sieć trakcyjna i ETCS na czeskiej 4-kilometrowej lokalce

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2025

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Są oferty w przetargu na modernizację peronów w Szczecinku

Infrastruktura

Elektryfikacja odcinka Zgorzelec – Görlitz ruszy w tym roku

Infrastruktura

Modernizacja trasy Berlin – Szczecin do końca 2029 roku?

Infrastruktura

Odbudowa linii kolejowej do Srebrnej Góry. Oferty otwarte

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5